/ Projekty / 55 osobností

55 osobností

55 osobností, ktoré sú s našou školou prepojené a nesú jej otlačok vo svojej profesii.

prof. Jozef Kresánek, DrSc. 

Milí priatelia, predstavujeme Vám prvú osobnosť, ktorá neoddeliteľne patrí k našej škole.  

Prof. Jozef Kresánek, DrSc. - významný slovenský muzikológ, hudobný skladateľ,  pedagóg, zakladateľ slovenskej hudobnej vedy. Študoval kompozíciu na pražskom konzervatóriu a súčasne aj hudobnú vedu a estetiku na Filozofickej fakulte KU, kde sa stal v roku 1953 docentom, 1962 profesorom a v roku 1970 doktorom vied.  Pôsobil ako učiteľ hudby na učiteľskom ústave v Prešove, neskôr v hudobnom odbore Matice slovenskej v Martine.  Bol externým riaditeľom Ústavu hudobnej vedy SAV v rokoch 1964-1965. Zastával odborné funkcie vo viacerých vedeckých kolégiách, bol členom mnohých umeleckých rád.  

Muzikologické dielo prof. Jozefa Kresánka je neodmysliteľnou súčasťou nielen slovenskej, ale aj európskej kultúry. Ako pedagóg bol k svojim študentom láskavý, trpezlivý, vždy si pre nich našiel čas aj povzbudivé slovo a nezištne im odovzdával svoje vedomosti.  

Naša škola je hrdá, že nám ministerstvo školstva v marci 1999 prepožičalo za mimoriadne výsledky práce čestný názov Základná umelecká škola Jozefa Kresánka.

Miriam Rodriguez Brüllová je výraznou umeleckou osobnosťou gitarového sveta. 

Túžba hrať na gitare ju na našej Základnej umeleckej škole priviedla k pedagogičke Marcele Kukumbergovej. Talentovaná študentka a vynikajúca pedagogička, to je začiatok úžasnej kariéry našej absolventky. 

Miriam študovala na Štátnom konzervatóriu a Vysokej škole múzických umení v Bratislave (bakalársky diplom). Magisterský diplom získala roku 2001 v Kanade na Université du Québec à Montréal a na Université Laval v Quebecu pod vedením špičkového gitaristu Alvara Pierriho. U toho istého profesora sa  v rokoch 2002 - 2003 zdokonaľovala v interpretačnom umení v rámci postgraduálneho štúdia na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni.

Ako interprétka vážnej hudby vystupovala po celej Európe, Južnej a Severnej Amerike, Ázii a Afrike. Medzi najprestížnejšie pódia, na ktorých hrala, patria berlínsky Konzerthaus, veronské Teatro Filarmonico, rímske Auditorium Conciliazione, pražské Rudolfinum, či Soul Art Center. Spolupracovala so svetoznámymi gitaristami, ako sú Abel Carlevaro, Alvaro Pierri, Luise Walker, Oscar Ghiglia, Pavel Steidl, John Duarte, Hubert Käppel, Costas Cotsiolis, Zoran Dukić, Aniello Desiderio, Laura Young.

Získala najvyššie ocenenia na gitarových súťažiach na Slovensku i v zahraničí. Viedla majstrovské kurzy v Nemecku, Peru, Južnej Afrike, Rusku, Českej republike atď. Pedagogicky  pôsobila na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni. V súčasnosti vyučuje na konzervatóriu v Bratislave.

Dana Dinková je absolventkou  tanečného odboru ZUŠ Jozefa Kresánka, ktorý navštevovala v rokoch 1980 -  1984 pod vedením vynikajúcej pedagogičky Zdenky Mohnaczkej. Následne absolvovala tanečné konzervatórium v Bratislave a na VŠMU vyštudovala odbor choreografia baletu.

Počas svojej tanečnej kariéry pôsobila v balete SND v Bratislave, v Badene v Rakúsku, v New Yorku aj v Prahe. V roku 1995 sa stala laureátkou Česko-slovenskej choreografickej súťažnej prehliadky s tanečnou drámou Zjazvené spomienky. V roku 1997 sa významnou mierou pričinila o založenie Slovenského komorného baletu. Premiérovo preň pripravila tanečnú drámu Krvavá svadba. Ako choreografka spolupracovala s operetným divadlom v rakúskom Badene, Slovenským národným divadlom, Štátnym divadlom Košice, Divadlom Andreja Bagara v Nitre, Divadlami Nová scéna a Aréna v Bratislave, Domom umenia v Piešťanoch. Je autorkou námetu, spolu libretistkou, režisérkou a choreografkou multižánrového diela Archa templárov. V Severočeskom divadle opery a baletu v Ústí nad Labem naštudovala predstavenie Cigánske kořeny/í, ktoré dostalo hneď dve prestížne ocenenia a hlavný interpret Cenu Thálie. Mimoriadny úspech malo aj predstavenie operety Franza Lehára Veselá vdova v réžii a choreografii Dany Dinkovej v Bukurešti. Ako herečka hrala vo filmoch Šípová Ruženka, Tábor padlých žien, Knieža a v televíznom seriáli  Duchovia.  V súčasnosti pôsobí ako umelecká riaditeľka baletu v Štátnej opere v Banskej Bystrici.

Eva Borušovičová absolvovala literárno-dramatický odbor pod láskavým vedením skvelej pedagogičky Márie Šmelíkovej. Tá svoju nadanú študentku podporovala nielen v divadelnej a bábkarskej tvorbe, ale aj literárnej. Na našej ZUŠ napísala Eva Borušovičová jeden zo svojich prvých divadelných scenárov - Zabudnite na Oparina. Na VŠMU študovala na Filmovej a televíznej fakulte na Katedre filmovej a televíznej dramaturgie a scenáristiky. Po absolvovaní magisterského stupňa pokračovala na Katedre filmovej a televíznej réžie. Ako režisérka a scenáristka debutovala už ako študentka poviedkou "Neha" v celovečernom hranom poviedkovom filme "100% čistá láska". Jej celovečerný réžijný debut "Modré z neba" mal premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale Karlove Vary. Komorný príbeh troch generácií žien žijúcich v dome na okraji mesta zaujal citlivým ženským pohľadom množstvo divákov. Televízny film „Amálka, ja sa zbláznim!“ je zase filmom rodinného typu, ktorý sa uvádzal pod titulom „detský krvák". Ide o poeticky ladený film o jednej svadbe, modrinách na duši a nádhernom súrodeneckom vzťahu. Ďalším filmom, ktorý Eva Borušovičová režírovala je filmová akčná komédia z mestského prostredia "Vadí nevadí". Dej filmu sa odohráva počas jedného víkendu v Bratislave a jej okolí. 

Doktorandské štúdium absolvovala na VŠMU v odbore Filmová a televízna réžia. Počas štúdia spolupracovala so Slovenskou televíziou ako scenáristka a dramaturgička detských programov napr. „Od Kuka do Kuka“ a pripravovala scenár k veľkovýpravnému filmu „Jánošík – Pravdivá história“. Tvorba scenára zabrala niekoľko rokov, musela preštudovať obrovské množstvo archívnych dokumentov a záznamov. Film nakoniec vznikol v koprodukcii s Poľskom a Českom v réžii slávnej režisérky Agnieszky Holland a jej dcéry Kasie Adamik. Okrem filmovej réžie a scenáristiky sa Eva Borušovičová venuje aj literárnej a dramatickej tvorbe. Pravidelne píše do novín, časopisov, internetových magazínov. Je autorkou kníh „Urobíme všetko, čo sa dá“ , „Jánošík – Pravdivá história“, „Do plaviek“ a „Plány B“. Nedávno jej vyšla kniha pre deti „Dokonalé dieťa“. Píše a režíruje aj rozhlasové hry a je veľkou propagátorkou book klubov a čítania. Od filmu do divadla sa vracia aj vďaka svojim divadelným hrám. V divadle L+S zrežírovala svoje hry „69 vecí lepších než sex“ a „Zajačik“. Pre Divadlo Andreja Bagara v Nitre napísala a zrežírovala hru „Štefánik – Slnko v zatmení“. Prednáša na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Ateliéri filmovej a televíznej réžie. 

Foto Lenka Jones

Zuzana Kopanicová absolvovala na našej škole druhý stupeň výtvarného odboru v roku 2014 u vynikajúceho pedagóga Mareka Žitňana. V štúdiu pokračovala na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave na Fakulte architektúry a dizajnu - štúdijný program dizajn. V súčasnoti pracuje ako brand and marketing manager vo firme WOOD & Company, kde sa stará o celkovú vizualitu a prezentáciu značky a tiež pracuje na rôznych grafických zakázkach. 

Gustáv Beláček je svetová spevácka osobnosť operného sveta. Na našej Základnej umeleckej škole absolvoval spev u nezabudnuteľnej pedagogičky Ruženy Bolebruchovej. V Bratislave pokračoval v štúdii na Štátnom konzervatóriu u operného sólistu Róberta Szűcsa a na Vysokej škole múzických umení u profesorky Evy Blahovej. Vzdelanie si rozšíril aj na Mozartovej Akadémii a na Medzinárodnej Bachovej akadémii v Stuttgarte. Je absolútnym víťazom Medzinárodnej speváckej súťaže Antonína Dvořáka v Karlových Varoch v roku 1993, držiteľom 3. ceny na Medzinárodnej opernej súťaži Rocca delle Macie v Siene v roku 1994  a 1. ceny na Medzinárodnej speváckej súťaži Mikuláša Schneidra-Trnavského. V roku 1993 získal cenu nemeckého časopisu Opernwelt udeľovenej v rámci speváckej súťaže Belvedere vo Viedni a stal sa finalistom TIJI.

Jeho kariéra je nesmierne bohatá a významná, účinkuje na európskych a svetových operných scénách - v Ženeve, v Bruseli a v Štrasburgu. Vystupoval v pražskom Národnom divadle,  v Štátnej opere Praha, v Janáčkovej Opere v Brne, v  Karlsruhe, v Grazi, v Bazileji, v Ľubľane, v Klagenfurte, v Düsseldorfe, v Norimbergu a v Mníchove, v Drážďanoch, v Palerme, vo Verone, vo  Florencii, v Belo Horizonte v Brazílii, v Toronte a v mnohých ďalších. Spieval aj v Kráľovskej opere v Kodani a v Kráľovskej opere Muscat v Ománe. Na scéne Opery SND v Bratislave stvárnil viaceré postavy. 

Gustáv Beláček si získal svetové uznanie nielen vďaka svojmu rozsiahlemu opernému repertoáru, ale aj vďaka svojej koncertnej činnosti. Ako koncertný spevák vystúpil s Drážďanskou filharmóniou, Orchestre de la Suisse Romande, Orchestre National de France, New Jersey Symphony, San Francisco Symphony, Montreal Symphony, Cammerata New York, National Orchestra Taiwan, Symfonický orchester Bavorského rozhlasu a s mnohými ďalšími.

Predstavil sa pod taktovkou renomovaných  dirigentov ako Sir Charles Mackerras, Zdeněk Mácal, Serge Baudo, Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, Vladimír Válek, Leoš Svárovský, James Judd, Dennis Russel Davies, Aylton Escobar, Jurij Temirkanov, András Ligeti, Charles Dutoit, Alberto Zedda, Daniel Oren, Carlo Rizzi, Marin Alsop, Frédéric Chaslin, Mariss Jansons, Esa-Pekka Salonen, Kurt Masur, Seiji Ozawa a ďalší. 

Účinkoval na prestížnych koncertných pódiách ako sú Royal Albert Hall v Londýne, Großes Festspielhaus v Salzburgu, Concertgebouw v Amsterdame a na mnohých významných festivaloch a podujatiach ako Bratislavské hudobné slávnosti, Pražská jar, Baltic Sea Festival v Štokholme, Rheingau a Luzerne Festival, BBC Proms a Arena di Verona. 

Z nedávnych koncertných vystúpení spomenieme koncerty v Soči, koncert s Orchestrom Francúzskeho rozhlasu v Paríži a Novoročný koncert v Číne s Beethovenovou 9. Symfóniou. 

Nahrávka Dvořákovho Requiem, ktorú realizoval s New  Jersey Symphony Orchestra pod vedením Zdenka Mácala pre firmu Delos Label bola v roku 2001 ocenená americkou Grammy. V októbri roku 2008 prevzal v Miláne  cenu nadácie Gabardi za interpretáciu diel Mozarta a Rossiniho. Foto Anton SladekBarbora Murínová je absolventkou tanečného odboru Základnej umeleckej školy Jozefa Kresánka, ktorú navštevovala v rokoch 1991 - 1995. Pedagogičkami, ktoré Barboru na tanečných sálach viedli, boli vynikajúce pedagogické osobnosti Ildiko Szalayová a Zdenka Mohnaczká. Barbora bola zároveň členkou tanečnej zložky detského folklórneho súboru Čečinka, ktorý na našej škole pôsobí.

Klasický tanec vyštudovala na Tanečnom konzervatóriu Evy Jaczovej v Bratislave, absolvovala v roku 2004. Potom pôsobila osem rokov v multimediálnom divadle Laterna magika, ktoré je jedným zo štyroch súborov  Národného divadla v Prahe. V Laterne Magike účinkovala v inscenáciách: Kúzelný cirkus, Casanova, Rendez-vous,  Legendy magickej Prahy.  Následne ukončila štúdium na Hudobnej a tanečnej fakulte VŠMU v Bratislave na Katedre tanečnej tvorby v odbore didaktika klasického tanca. Od roku 2011 bola členkou Baletu Bratislava, ktorý založil Mário Radačovský. Účinkovala v inscenáciách 3Balet,  Czech In: Kylián - Vaculík. V roku 2012 sa stala členkou Tanečného súboru divadla Nová scéna,  účinkovala v inscenáciách Romeo a Júlia, Princ a Večernica, Queen, Traja spolu. Od roku 2014  pôsobila v Balete Slovenského národného divadla. Počas svojej tanečnej kariéry spolupracovala s viacerými významnými  choreografmi - Petr Zuska, Mário Radačovský, Stanislava Vlčeková, Šárka Ondrišová, Lukáš Timulák. V súčasnosti pôsobí ako pedagogička na Tanečnom konzervatóriu Evy Jaczovej v Bratislave a lektorka klasického tanca v Riverpark Dance School. 

 

Martin Leginus je absolventom hudobného odboru Základnej umeleckej školy Jozefa Kresánka. Absolvoval hru na klavíri v triede vynikajúcej pedagogičky Moniky Borekovej. V štúdiu pokračoval na Štátnom konzervatóriu v Bratislave pod vedením významného dirigenta Zdeňka Bílka, posledného zo študentov slávneho českého dirigenta Václava Talicha. Na Vysokej škole múzických umení ďalej študoval na Hudobnej a tanečnej fakulte na Katedre skladby a dirigovania pod pedagogickým vedením medzinárodne uznávaného slovenského dirigenta - Ondreja Lenárda. Od roku 2006 pôsobí v Slovenskom národnom divadle. V rokoch 2013 až 2016 bol hudobným riaditeľom Štátnej opery v Prahe. V sezóne 2015/2016 bol hlavným hosťujúcim dirigentom Pražského komorného orchestra. Dirigoval vo významných svetových koncertných sálach ako viedenský a berlínsky Konzerthaus a na slávnej japonskej scéne Bunka Kaikan v Tokiu. V októbri 2015 absolvoval úspešné japonské turné so Štátnou operou Praha, kde dirigoval 20 predstavení opery Giuseppe Verdiho  La Traviata. V rokoch 2018 až 2020 bol stálym hosťujúcim dirigentom Štátneho komorného orchestra v Žiline. V roku 2023 sa stáva riaditeľom Opery Slovenského národného divadla. 

Martin Leginus dirigoval opery Orfeus a Eurydika, Carmen, Čarovná flauta, Barbier zo Sevilly, Macbeth, La Traviata, Aida, Nabucco, Otello, Rigoletto, Falstaff, Don Carlo, Sedliacka česť, Madama Butterfly, Bohéma, La Rondine, Manon Lescaut, Tosca, Predaná nevesta, Rusalka a mnoho ďalších, ako aj balety Labutie jazero, Spiaca krásavica, Luskáčik, Spartakus, Ivan Hrozný, Romeo a Júlia, Sylfida a Giselle.

Spolupracoval s celým radom významných sólistov, ako sú Ferruccio Furlanetto, Leo Nucci, José Cura, Anna Samuil, Desirée Rancatore, Eva Urbanová, Eva Hornyaková, Pavol Bršlík, Dalibor Jenis, Peter Mikuláš, Štefan Kocán a i.

Čerpané: All right reserved ©Martin Leginus 2011 – 2023, foto Marek Mucha  

Katarína Šafaříková je absolventkou Základnej umeleckej školy Jozefa Kresánka v literárno-dramatickom odbore. Počas štúdia na našej škole ju viedol skvelý tím pedagogičiek tvorivej dramatiky a umeleckého prednesu - Mária Šmelíková, Alexandra Skořepová, Miriam Kalinková, Veronika Kořínková. Katarínin herecký talent, láska k literatúre a umeleckému prednesu, zmysel pre humor a nadhľad na jednej strane a výnimočná citlivosť na druhej, ju priviedli k štúdiu herectva. V rokoch 2004 - 2008 študovala na Vysokej škole múzických umení pod vedením profesora Emila Horvátha. Už počas štúdia spolupracovala s Divadlom Thália v Košiciach, kde naštudovala titulnú postavu Alžbety Durínskej v hre Zoltána Egressyho Dobročinná v réžii Sándora Bekeho, v maďarčine.  Po získaní magisterského titulu získala v Divadle Thália angažmán a odohrala v ňom viaceré krásne postavy napr. Roxanu v Cyranovi de Bergerac v slávnej hre Edmonda Rostanda v réžiii Károly Korognaia, Elzu v Čertovi od Ferenca Molnára v réžii Péter Valló. 

Po troch rokoch v divadle sa Katarína vracia na Vysokú školu múzických umení. Túžba pokračovať vo vzdelávaní, výskume a aj pedagogickej činnosti ju priviedli späť na Divadelnú fakultu na Katedru herectva. V rokoch 2011 - 2014 študovala na doktorandskom štúdiu umelecký prednes a techniku javiskovej reči, v roku 2019 získala titul docent. V súčasnosti pokračuje vo svojej výučbe na VŠMU, kde so študentkami a študentmi pracuje aj režijne. V súkromnom sektore rozvíja techniku hovoreného prejavu u profesionálov slova, moderátorov, učiteľov apod. 

Katarína Šafaříková sa venuje neustále aj umeleckej činnosti v divadle, filme, televízii a rozhlase na Slovensku aj v Čechách. Medzi jej najvýznamnejšie postavy určite patrí Naďa Hamplová vo filme Ondreja Šulaja Agáva, podľa románu Ladislava Balleka. Zo seriálovej tvorby napr. Irena von Lippi v seriáli Českej televízie První republika - režisér Biser A. Arichtev, alebo Nina Kalmanová v úspešnom seriáli Hniezdo pre RTVS - režisér Braňo Mišík. Spolupracovala okrem iných aj s filmovými a televíznymi režisérmi - Stanislav Párnický - film Čerešňový chlapec, Peter Magát - film Malá ríša, Róbert Šveda - seriál Nesmrteľní, Mesto tieňov. V Slovenskom rozhlase má okrem hereckých postáv za sebou aj réžiu, so študentmi herectva na VŠMU pripravila rozhlasovú hru pre celú rodinu s názvom Ako Rok spoznal svojich dvanásť roztopašných potomkov. Diváci na Slovensku ju mohli vidieť vo viacerých divadlách - Štátnom divadle Košice, Mestskom divadle Žilina, v Divadle Jána Palárika v Trnave, v Bratislave v SND a Divadle Ludus. V súčasnosti hrá v Divadle Jána Palárika v Trnave (W. Shakespeare: Troilos a Kressida, A. Christie: Pavučina) a v bratislavskom divadle Aréna (U. Hub:Zvieratká na letisku, U. Hub: Tučniaci koláče nepečú, V. Klimáček: Holokaust ). Počas svojej divadelnej kariéry spolupracovala okrem iných aj s režisérmi -  Kamil Žiška,  Rastislav Ballek, Juraj Bielik, Anna Petrželková, Viktor Kollár, Silvester Lavrík, Michael Vyskočáni.  Foto Bára Podola

Peter Valentovič je absolventom hudobného odboru Základnej umeleckej školy Jozefa Kresánka. Skvelá pedagogička Lívia Habánová rozvíjala veľký talent mladého hudobníka v hre na klavíri. V štúdiu pokračoval na Štátnom konzervatóriu v Bratislave, avšak už nielen v hre na klavíri u pedagogičky Evy Pappovej, ale študoval aj dirigovanie u Júliusa Karabu. V rokoch 1998 – 2005 pokračuje v štúdiu na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni, kde získal štipendium za najlepšie umiestnenie na prijímacích pohovoroch. Navštevoval odbor orchestrálne dirigovanie u Leopolda Hagera. Počas štúdia vo Viedni získal aj štipendium Viktora Bunzla za mimoriadny umelecký talent. V roku 2003 absolvoval študijný pobyt na Conservatoire National Superiéur de musique et de danse Paris v dirigentskej triede významného dirigenta Zsolta Nagya. 

Peter Valentovič si svojim mimoriadnym talentom získal medzinárodné uznanie a spolupracuje s hudobnými telesami a opernými domami po celom svete. Hudobnú kariéru začínal ako skvelý klavirista, neskôr aj korepetítor a výnimočný dirigent.  Ako klavirista účinkoval s Radio-Symphonieorchester Wien, s ktorým koncertoval na takých prestížnych podujatiach ako sú Salzburger Festspiele, Wien Modern či Wiener Festwochen v Rakúsku. Významnou je jeho klavírna i dirigentská spolupráca so slovenskou opernou divou Editou Gruberovou. Bol hlavným zbormajstrom a dirigentom v Cape Town Opera v Južnej Afrike, pod jeho taktovkou zaznela po prvý krát na africkom kontinente slávna opera Antonína Dvořáka Rusalka. V rokoch 2006 – 2008 zastával post hlavného dirigenta a korepetítora v Istanbul State Opera and Ballet v Turecku. Uviedol tu opery La traviata, Don Pasquale, Orfeus a Eurydika, Aida, Kapuletovcov a Montekovcov, Elektru.  

Ako hosťujúci hudobný asistent a jazykový expert na ruský a český repertoár pôsobil aj vo Viedenskej štátnej opere, kde asistoval šéfdirigentovi Franz Welser-Möstovi. Ako korepetítor spolupracoval aj so Sirom Johnom Elliotom Gardinerom v Theater du Chatelet, bol aj hlavný asistent rakúskeho dirigenta Gustava Kuhna na festivale Tiroler Festspiele Erl a ako dirigent spolupracoval aj s Friedrichom Haiderom ako druhým dirigentom v Opere SND v Bratislave. V umeleckej pozícii dirigenta účinkoval Peter Valentovič na mnohých svetových pódiách napr. v Tonhalle Zürich vo Švajčiarsku, v Theater an der Wien a Wiener Konzerthaus v Rakúsku, ďalej v nemeckých operných domoch -  Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Berlin, Prinzregententheater a Gasteig v Mníchove, Staatsoper Hannover, Konzerthaus v Dortmunde a v Essene, ako aj v Národnom divadle v Prahe. Okrem medzinárodnej kariéry operného dirigenta je Peter Valentovič pozývaný dirigovať aj popredné symfonické orchestre v Európe a zámorí - Welsh National Orchestra, SWR Symphonieorchester Baden-Baden, Münchner Symphoniker, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Dortmunder Philharmoniker, Nürnberger Philharmoniker, Staatskapelle Berlin, Philharmonie Essen, Pražská filharmónia, Symfonický orchester hlavného mesta Prahy FOK, Český národný symfonický orchester, Janáčkova Filharmónie Ostrava atď. V roku 2019 účinkoval v Číne s Čínskou filharmóniou, Šanghajským symfonickým orchestrom, Filharmóniou Xiamen a Symfonickým orchestrom Guangzhou. 

Na Slovensku pravidelne hosťuje v Opere a Balete Slovenského národného divadla, kde naštudoval viaceré predstavenia napr. opery Nápoj lásky, Rigoletto, Aida, La traviata, La clemenza di Tito, Sedliacka česť, Komedianti, Dorian Gray a balety Luskáčik, Onegin a Sen noci svätojánskej. Opakovane spolupracuje so Slovenskou filharmóniou a so Štátnou filharmóniou Košice. Pôsobil aj ako šéfdirigent Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu. Od roku 2020 pôsobí ako šéfdirigent Národného divadla v Košiciach.

Lenka Šebíková absolvovala na Základnej umeleckej škole Jozefa Kresánka druhý stupeň výtvarného odboru v roku 2019 pod vedením výbornej pedagogičky Slávky Brezinovej. Na Vysokej škole múzických umení v Bratislave študovala na Divadelnej fakulte na Katedre divadelného manažmentu - odbor divadelná produkcia. Neskôr sa dostala na Vysokú školu výtvarných umení, kde v súčasnosti študuje na Katedre vizuálnej komunikácie. Popri štúdiu už ako grafická dizajnérka spolupracovala s Divadlom Lab, ktoré je súčasťou VŠMU, kaviarňou OST BLOCK, či reláciou Rádia FM – Signall FM. Vytvorila tiež vizuálnu identitu pre medzinárodný festival divadelných škôl SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2022 na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne a stážovala v galérii MEDIUM pri VŠVU. V súčasnosti pracuje ako externá grafička v štúdiu MILK a jej záujem sa sústreďuje na tvorbu kníh a magazínov. 

55 osobností

Ernest Šarközi 

je absolventom hudobného odboru Základnej umeleckej školy Jozefa Kresánka. Pochádza z hudobníckej rodiny, už v piatich rokoch začal hrať na husliach. V deviatich rokoch mu učaroval cimbal a tak sa ocitol v triede vynikajúcej, zanietenej pedagogičky hry na cimbale Beáty Čečkovej. Už počas prvých rokov štúdia dosahoval mimoriadne výsledky a získaval na celoslovenských súťažiach tie najvyššie ocenenia. Jeho snaha a pracovitosť bola veľmi podporovaná rodinným zázemím.

Jeho hudobná cesta pokračovala štúdiom na Štátnom konzervatóriu v Bratislave, kde vyštudoval dva odbory - hru na viole a cimbal. Ernest patrí k prvým absolventom hry na cimbale bratislavského konzervatória, ktorú vyučovala uznávaná pedagogička Ludmila Dadáková. Stal sa priekopníkom tohto nástroja a bojoval za "práva cimbalu". Počas štúdia virtuóznou hrou na cimbale dokazoval, že tento nástroj patrí na pódium a je to plnohodnotný nástroj ako každý iný, môže sa na ňom hrať klasická hudba a aj iné žánre. 

S profesionálnym koncertovaním začal Ernest v šestnástich rokoch. Od roku 1991 bol členom orchestra Diabolské husle Jána Berkyho Mrenicu. V auguste 2007 bol spoluzakladateľom dnes veľmi úspešného a medzinárodne uznávaného orchestra Cigánski diabli. Ernest Šarközi je sólista, skladateľ a aranžér, ako aj umelecký vedúci orchestra. Cigánski Diabli prinášajú originálne nové virtuózne skladby, fúzie a jedinečné aranžmány, v ktorých sa snúbia nezvyčajné hudobné kombinácie s nesmiernou dávkou temperamentu. Hudobný svet obohacujú nielen vlastnými hudobnými projektmi, ale aj projektmi, ktoré vytvorili pre symfonické a komorné orchestre a taktiež pre množstvo iných umelcov. Repertoár súboru má široký záber, od folklóru európskych národov cez klasické, operetné, operné, muzikálové, filmové a jazzové skladby, až po spájanie s hudobníkmi populárnej hudby. Od svojho založenia vydal orchester päť albumov: Cigánski diabli (2007), Diabolské Vianoce (2007), Dobré časy (2008), Adagio & Furioso (2010) a Carmen (2013). Počet vystúpení orchestra doma a v zahraničí už atakuje trojtisícovú hranicu. Koncertovali na piatich kontinentoch, v 35 štátoch sveta, od Mexika cez Kóreu až po Japonsko. Účinkovali v koncertných halách ako napr. v Berlínska filharmónia, Konzerthaus a Komische Oper v Berlíne, Royal Opera House v Londýne, Hans Max Saal v Mníchove, v Smetanovej síňi v Prahe, Konzert und Kongressaal v Luzerne, Concert Hall v Melbourne, Goldener Saal-Musikverein vo Viedni, Is Sanat Hall v Istanbule, na EXPO 2008 v Zaragoze a EXPO 2010 v Shanghai. Slovensko reprezentovali aj na zimných olympijských hrách 2010 a letných olympijských hrách 2012. Vystupovali na hudobných festivaloch Bad Kissinger Sommer, Beethovenfest Bonn, David Oistrach festival v Pärnu, Liszt festival v Raidingu, Euroclassic Pirmasens, World Arts festival Jeju, Pražské jaro, Sziget festival v Budapešti, Mondial des cultures Drummondville, Khamoro Praha a Festival de Martigues. Spolupracujú s mnohými poprednými symfonickými orchestrami, dirigentmi, spevákmi a inštrumentalistami z celého sveta. Gipsy Kings, Paul Gulda & Viedenské sláčikové kvarteto, Komorná Filharmónia Bremen, Moravská Filharmónia Olomouc, Filharmónia Bohuslava Martinu Zlín, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu Bratislava sú len niekoľkými z nich.

zdroj TASR/Dezider Kukoľ Cigánski Diabli - Gypsy© 2007 – 2023

 

 

 
















ZUŠ Jozefa Kresánka - rozpočtová organizácia Hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy

Bratislava